03 Bertie Pulles (1924 - 2006)
Image Unavailable
Volledige naam Lambertus Adrianus Marinus Pulles
Roepnaam Bertie
Beroep Brood- en banketbakker
Geboortedatum 25 februari 1924 in Baardwijk
Overleden 8 mei 2006 in Waalwijk
Ouders zoon van Tinus Pulles en Janske Heesbeen
Partner Francine Bergmans

Levensloop

Image Unavailable

Bertie werd in 1924 geboren als oudste zoon in een jong bakkersgezin, na twee dochters en doodgeboren tweeling. Hij werd vernoemd naar de vader van zijn vader, zoals dat in die tijd zeer gebruikelijk was.

Zijn ouders hadden een bakkerij in Baardwijk. Kort na zijn geboorte verhuisden zij echter naar een grotere bakkerij in Waalwijk. Daar werden nog eens drie broers en vijf zussen geboren. Zijn vader heeft Bertie al snel voor het bakkersvak voorbestemd. Hij liet hem dan ook al vroeg als bakker fotograferen. De oudste zoon zou de bakkerij van zijn vader immers over moeten nemen en voortzetten. Bertie zelf was het daar eigenlijk niet zo mee eens, maar heeft zich nooit verzet. Hij zal zo'n vijfentwintig jaar bij zijn vadr in de bakkerij hebben gewerkt, voordat hij die bakkerij overnam.

Hij werd een bekwaam vakman, waarvan zijn vader zei "Onze Gerrit werkt mij nog van de bank af"1. Bertie's zoon Piet heeft enkele jaren met hem in de bakkerij gewerkt en karakteriseerde zijn vakmanschap als "hij kan sneller en regelmatiger sprits spuiten dan een machine!" Het brood en banket van bakker Pulles-Heesbeen was in Waalwijk en omgeving beroemd. Bertie was minder goed in staat een bedrijf te leiden. Ook omdat rondom "de zaak" het centrum van Waalwijk jarenlang een bouwput was, waar niet veel mensen woonden en kwamen, liep de bakkerij niet zo goed. Ook de automatiek, die zijn vader was begonnen, was niet langer meer het centrum waar de Waalwijkse jeugd in het weekend rondhing. In de jaren 1950 en 1960 liepen in de weekenden de Waalwijkse meisjes heen en weer tussen de automatiek en het Raadhuisplein, terwijl de jangens op hun brommers zaten te "sjansen". Daarbij werd bij de automatiek de nodige versnaperingen en ijsjes ingekocht.

Image Unavailable
Bertie in zijn knutselhoek
foto: http://www.pietpulles.nl/

Bertie was een stille, hardwerkende man. Hij had eigenlijk geen bakker willen worden, maar hij had geen keus. Zijn vader Tinus was een tamelijk dwingende man, voor wie het vanzelfsprekend was, dat wat hij vond dat moest gebeuren, ook zou gebeuren. Zelfs nadat Bertie de zaak had overgenomen en de financiële risico’s droeg, bleef Tinus in alles een beslissende stem opeisen. Bertie is daar nooit tegen in opstand gekomen. Nadat de bakkerij was gesloten en het pand verkocht, heeft Bertie, hij was toen vooraan in de vijftig, nog een aantal jaren gewerkt bij de gemeentelijke bibliotheek en later bij het arbeidsbureau.

Bertie was ook een knutselaar. Hij maakte speelgoed voor zijn kinderen van hout: een garage voor zijn zoons Tinus en Piet en een winkeltje voor zijn oudste dochters Joan, Marijke en Christiane. Hij bouwde ook een modelspoorwegbaan op een grote opklapbare tafel in de woonkamer in de Grotestraat. Na zijn pensionering is hij pas echt goed aan het knutselen gegaan: hij bouwde een groot poppenhuis en maakte alle bijbehorende meubeltjes zelf. Na zijn dood in 2006 is het poppenhuis tentoongesteld in het verzorgingshuis waar hij en zijn vrouw Francien hun laatste jaren hebben gewoond. Daar staat het nu tentoongesteld.

Kinderen en kleinkinderen