05 Hub Pulles (1895 - ?)
Image Unavailable
Volledige naam Hubertus Adrianus PULLES
Roepnaam Hub
Beroep Veearts en Burgemeester va Eindhoven
Geboortedatum geboren op 15-12-1895 te Vlijmen
Overleden overleden op 1 mei 1969 te Lieshout
Ouders zoon van Cornelis Pullens en Catharina van Ravenstein
Partner(s) Catharina Henriette Maria (To) SWINKELS

Levensloop

Image Unavailable
Op de trap van het Van Abbemuseum staat na zijn installatie op
21 februari 1942 de nieuwe Burgermeester van Eindhoven, Hub Pulles.
foto: http://www.eindhoven-in-beeld.nl

Hubertus Adrianus (Hub) Pulles1 was NSB-burgemeester van Eindhoven tijdens de Tweede Wereldoorlog en stond model voor Dokter Vlimmen in het gelijknamige boek van de schrijver Anton Roothaert. Zij kregen drie kinderen waarvan de oudste lid werd van de Waffen SS, zwaar gewond raakte in maart 1945 en sindsdien vermist wordt in Reetz / Pommeren.

Hub Pulles studeerde diergeneeskunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht en vestigde zich als dierenarts op het platteland in Noord-Brabant. Op zijn tochten langs boeren werd hij vaak vergezeld door zijn vriend Anton Roothaert, die daarbij de inspiratie voor zijn roman Dokter Vlimmen opdeed. In 1933 sloot Hub Pulles zich bij de Nationaal-Socialistische Beweging (NSB) aan en ging werken als veearts in het gemeentelijk slachthuis in Tongelre bij Eindhoven2. Van 1 februari 1941 tot 5 september 1944, toen hij vluchtte op (dolle dinsdag), was hij burgemeester van Eindhoven. Na de oorlog werd hij tot vier jaar gevangenis veroordeeld.

Gehuwd op 26-jarige leeftijd op 24-01-1922 te Schijndel met Catharina Henriette Maria (To) SWINKELS, geboren op 11-05-1901 te Schijndel en overleden op 17 augustus in Tiel, dochter van Adrianus Swinkels en Johanna Theodora van der Donk.

Kinderen en kleinkinderen

Kinderen en kleinkinderen worden hier automatisch ingevoerd als hun pagina's de pagina van de vader als "parent" hebben. De "parent" kan worden gekozen door onderaan de pagina op "options" te klikken en dan op "parent". Vul de naam van de pagina van de vader in.