05 Tinus Pulles (1896 - 1965)
Image Unavailable
Volledige naam Martinus Cornelis Pulles
Roepnaam Tinus of Martien
Beroep Brood- en banketbakker
Geboortedatum 3 augustus 1896 in Vlijmen
Overleden 24 mei 1965 in Waalwijk
Ouders zoon van Lambertus (Bart) PULLES en Maria van der VEN, Naaister
Partner(s) * Johanna (Janske) HEESBEEN;
* later met Christina (TINE) BROUWERS

Levensloop

Image Unavailable
Het gezin van Bart Pulles en Frieda van der Wiel
Tinus staat helemaal rechts

Tinus werd op 3 augustus 1896 in Vlijmen geboren als vierde van acht kinderen van Bart Pulles en Mieke van der Ven. Toen Tinus vier jaar oud was stierf zijn moeder. In die tijd kon een man alleen niet goed voor zijn kinderen zorgen. Het kwam vaak voor dat jonge moeders vroeg overleden en dan trouwde de vader meestal zeer snel opnieuw. Ook Tinus’ vader trouwde al een paar maanden later met Godefrieda van de Wiel. Ook uit dit huwelijk werden nog acht kinderen geboren, waarvan er vijf in leven bleven.

Image Unavailable
De eerste bakkerswinkel van Tinus en Janske
naast de kerk in Baarwijk

Tinus begon in de vroege jaren 1920 een brood- en banketbakkerij, eerst in Baardwijk, een dorpje ten oosten van Waalwijk, dat nu deel van Waalwijk is. Op de bovenste foto rechts zie je Tinus (links op de foto) met waarschijnlijk zijn eerste twee bakkersknechts. De foto daaronder laat zijn eerste bakkerswinkel naast de kerk in Baardwijk zien. Hij was daar voor zichzelf begonnen, na eerst een tijdje bij bakker Van Tilburg aan de Grotestraat in Waalwijk te hebben gewerkt. Zijn baas had hem niet meer nodig, dus begon hij voor zichzelf. Het zakelijk talent van Janske, zijn vrouw heeft daar zeker bij geholpen. Zij had immers bij haar moeder gezien hoe je een winkel moest opzetten.

In het huis in Baardwijk zijn hun drie oudste kinderen geboren, waaronder Bertie in 1924. Vlak daarna konden Tinus en Janske de bakkerij van van Tilburg in de Grotestraat huren. Zij hebben hun bakkerij en bakkerswinkel toen daar gevestigd. Bakker Pulles-Heesbeen heeft daar vijftig jaar lang brood en banket gebakken en ijsjes en frites verkocht in de eerste automatiek van Noord-Brabant, in de "dam" naast de winkel.

Image Unavailable
Tinus en Janske met hun zes oudste kinderen

Tinus’ eerste vrouw Janske overleed bij de geboorte van haar dertiende kind, Angela. Een paar jaar later trouwde Tinus met Christina Brouwer.
Tot 1960 heeft Tinus met zijn vrouw en kinderen bij de bakkerij gewoond. Bij die bakkerij was ook een “automatiek”, waar naast allerlei snoep ook frites en zelfgemaakt ijs werd verkocht. Zie voor de bakkerij Bakkerij Pulles-Heesbeen

Harrie schrijft over zijn ouders:

Martinus werd Martien genoemd en Johanna droeg de naam "Janske". Zij hadden elkaar in Vlijmen leren kennen op een avond waarop ze beiden uitgingen. Tinus met zijn vriendinnetje en Janske met haar vriendje. Voor de grap hebben ze van partner geruild en vanaf toen zijn Tinus en Janske bij elkaar gebleven. Over hun romantische escapades weten we niet veel. In ieder geval staat vast, dat ze elkaar een avond op een bruggetje de eerste kus hebben gegeven en vol goede moed en liefde aan hun toekomst begonnen.
Ze zijn op 8 juni 1920 getrouwd in Vlijmen. Heel bijzonder was daarbij dat Janske dezelfde prachtige jurk droeg als bij haar Eerste Heilige Communie!!
Tinus was, net zoals zijn vader, bakker en naast een heel goede vakman ook een harde werker. Hij begon met Janske samen als filiaalhouders in de bakkerij/koekjesfabriek van Eduard van Tilburg, aan de Grootestraat 235 in Waalwijk. Die zaak had een fraaie winkel maar was verder een heel eind verlopen. Vol energie gingen ze er tegenaan en Tinus werd al snel meesterknecht.
Tinus en Janske deden het goed, want ze werkten zo hard, dat de zaak van van Tilburg er binnen korte tijd weer helemaal bovenop was. “Bedankt’, zei van Tilburg dan ook op zekere dag, “ik kan het nu wel zelf wel weer”, en Tinus kon naar ander werk gaan zoeken. Hij bedacht dat hij liever kleine baas dan grote knecht wilde zijn, en ging met Janske op zoek naar een eigen bedrijfje. Ze vonden dat in Baardwijk, een aangrenzend dorp van Waalwijk, waar pal naast de St.Clemenskerk, een kneuterig klein huisje met een strooien dak stond.

Kinderen en kleinkinderen

met Janske Heesbeen

Een goede kopie van bovenstaande foto van Tinus, Janske en de oudste zes kinderen vind je hier