1 Tinus Pulles (1948)
Image Unavailable
Volledige naam Martinus Petrus Johannes Pulles
Roepnaam Tinus
Beroep Milieuwetenschapper
Geboortedatum 9 april 1948 in Waalwijk
Ouders zoon van Bertie Pulles en Francine Bergmans
Partner Sylvia Vermaas (1948), dochter van Eduard Vermaas en Elly Buitendorp
Kinderen Maaike (1974), Thijs (1976), Harm (1980)

Levensloop

Image Unavailable
Februari 1950, foto voor Bertie's 25ste verjaardag
Zittend: Tinus, liggend: Piet

Tinus werd in 1948 geboren, een tijd waarin de woningnood van vlak ná de tweede wereldoorlog nog zo was dat zijn ouders een paar kamers bewoonden in het huis van de grootouders van moeders kant (Piet en Marie Bergmans van Helvoirt). Na enkele jaren verhuisde het gezin naar de overkant van dezelfde straat, waar een klein eigen huis werd betrokken.

Na de "bewaarschool" en de lagere school wilde Tinus priester worden. Samen met vijf andere jongens uit Waalwijk ging hij in september 1960, net twaalf jaar oud, naar het Klein Seminarie Beekvliet in Sint Michielsgestel. Zijn ouders vonden dat eigenlijk niet zo’n goed idee. De pastoor natuurlijk wel en dus gebeurde het. In het begin mocht hij niet meer dan zes keer per jaar naar huis: in de herfstvakantie, de kerstvakantie, met carnaval, de paasvakantie en met pinksteren en in de zomervakantie. Toen hij de eerste keer van het seminarie thuiskwam, bleek het gezin te zijn verhuisd naar de bakkerij aan de Grotestraat. Die verhuizing en alles wat daarbij hoorde was grotendeels aan Tinus voorbij gegaan. Ergens in het voorjaar van 1961 moest Tinus bij mijnheer Bluyssen, de latere bisschop van Den Bosch komen. Francien was weer zwanger en had hem gevraagd aan Tinus uit te leggen hoe dat in zijn werk ging. Toen Angela in juni 1961 was geboren, mocht Tinus even naar huis om zijn nieuwe zusje te bewonderen. Twee jaar later in mei 1963 werd er nog een zusje, Karin, geboren. Ook toen mocht Tinus even naar huis .

Na vijf jaar werd het duidelijk dat Tinus geen priester zou worden. Zijn ouders hebben hem, eigenlijk tegen zijn zin, van Beekvliet naar huis gehaald om eindexamen te doen op het Dr. Mollercollege in Waalwijk. Na eerst een keer gezakt te zijn, haalde hij in 1967 zijn einddiploma en vertrok in september naar Leiden om natuurkunde te studeren. Daar werd hij lid van de katholieke studentenvereniging Augustinus, waar hij ook Sylvia ontmoette.

In oktober 1973 studeerde hij af en kreeg een baan als promovendus bij de afdeling Biofysica, waar hij ook zijn afstudeeronderzoek had gedaan. Bij Biofysica onderzocht hij het mechanisme van de fotosynthese door met flitsers en lasers op kleine beetjes spinazie te schieten en te kijken wat er dan gebeurt. In mei 1978 promoveerde hij.

Op zoek naar werk kwam Tinus min of meer toevallig terecht in het “milieu”. Hij werkte ruim drie jaar bij de afdeling luchtverontreiniging van de provincie Zuid-Holland. Tinus was alles behalve een ambtenaar, dus hij was blij dat hij in 1982 een baan kreeg aan de universiteit van Groningen waar een groep milieukunde werd gevormd. Na acht jaar in Groningen ging hij naar TNO, waar hij nog steeds werkt. Hij houdt zich daar vooral bezig met de emissies van luchtverontreiniging en broeikasgassen in allerlei internationale projecten.

Kinderen en kleinkinderen

home page http://www.pulles.eu