1 Voorgeschiedenis

Tinus Pulles (1896 - 1965) was, net als zijn vader Bart Pulles (1864-1939) bakker. Hij was, naast een heel goede vakman, ook een harde werker. Zijn vrouw Janske Heesbeen had van haar moeder een goed zakelijk inzicht geleerd.

Tinus begon met Janske samen als filiaalhouders in de bakkerij/koekjesfabriek van Eduard van Tilburg, aan de Grootestraat 235 in Waalwijk. Die zaak had een fraaie winkel maar was verder een heel eind verlopen. Vol energie gingen ze er tegenaan en Vader werd al snel meesterknecht.
Ze deden het goed, want ze werkten zo hard, dat de zaak van van Tilburg er binnen korte tijd weer helemaal bovenop was. “Bedankt’, zei van Tilburg dan ook op zekere dag, “ik kan het nu wel zelf wel weer”, en Tinus kon naar ander werk gaan zoeken.

Tinus bedacht dat hij liever kleine baas dan grote knecht wilde zijn, en ging met Janske op zoek naar een eigen bedrijfje. Ze vonden dat in Baardwijk, een dorp, net ten westen van Waalwijk, waar pal naast de St.Clemenskerk, een kneuterig klein huisje met een strooien dak stond.