06 Bart Pulles (1864-1939)
Image Unavailable
Volledige naam Lambertus Pulles
Roepnaam Bart
Beroep Bakker
Geboortedatum 25 december 1864 in Vlijmen
Overleden 17 oktober 1939
Ouders zoon van Cornelis Pullens en Catharina van Ravenstein
Partner(s) * Maria (MIEKE) van der Ven geb te Nieuwkuyk 15 februari 1867 overl te Vlijmen 28 februari 1900;
* later met Godefrida (FIEN) Maria van de Wiel geb te Vlijmen 2 februari 1874 en overleden op 28 maart 1963

Levensloop

Image Unavailable
De bakkerswinkel van Bart Pulles in Vlijmen

Bijna tweehonderd jaar geleden woonde de familie Pulles in Vlijmen, een dorp iets westelijk van 's Hertogenbosch in Noord-Brabant. Het was een familie van landbouwers, ambachtslieden en winkeliers.

Bart was winkelier en bakker en werd op 25 december 1864 geboren in Vlijmen bij Den Bosch. Bart kwam uit een groot gezin van dertien kinderen. Hij was de zoon van Kees (Cornelis) Pullens (1822 – 1884; let op de "n") en Hendrika van Ravesteijn (1838 - 1913), Kees' tweede vrouw. Kees zelf was het achtste kind van de tweede vrouw van Theodorus (Dorus) Pullen (hier dus geen "s"; 1783 - 1847). Dorus’ eerste vrouw was niet lang na de geboorte van haar enige kind in 1811 overleden. Kees werd geboren op 12 september 1822. De administraties van de gemeenten zijn pas door Napoleon in het begin van de negentiende eeuw goed georganiseerd. Daarvoor kwam het veel voor dat de achternaam van kinderen anders geschreven werd dan die van hun vader. Ook in de stamboom van de Pulles familie zie je dat dus.

Image Unavailable
Het gezin van Bart Pulles (1912)
vlnr: Piet, Frie, Tinus, Jet, Bart, Cornelia, Bertus, Jan (vooraan)
Cees, Godefrieda, Anton, Cato, Marie, Mari

Bart Pulles trouwde ook twee keer. Zijn eerste vrouw was Maria van der Ven (Mieke, geboren op 15 februari 1866 in Nieuwkuijk, een dorpje vlak bij Vlijmen). Uit zijn eerste huwelijk kreeg Bart acht kinderen. Tinus was de vijfde van die acht. Je ziet hem hier helemaal rechts op de achterste rij. Tinus werd geboren op 3 augustus 1896 in Vlijmen. In 1900 overleed zijn moeder en een paar maanden later al trouwde Bart opnieuw, nu met Godefrieda van der Wiel (vooraan rechts op de foto). Zij kregen ook nog eens acht kinderen. Vier daarvan overleden voor zij één jaar oud waren. Op deze foto die ergens tussen 1915 en 1920 moet zijn gemaakt zie je de twaalf kinderen van Bart Pulles, die toen nog in leven waren.

Bart Pulles overleed op 74-jarige leeftijd in 1939 in Vlijmen. Zijn tweede vrouw werd 89 jaar oud en overleed in 1963 in Vlijmen. Tinus (1948) herinnert zich haar nog als "Opoe Pulles", die in een bejaardenhuis woonde achter de kerk in Vlijmen, tegenover "tante Jet" (Henrica Catharina), een van de zussen op de middelste rij van de foto. Toen Tinus nog klein was, ging hij elk jaar een keertje logeren bij tante Jet en ome Piet Daelmans (haar man). Ome Piet en tante Jet hadden een peperkoekbakkerij in Vlijmen en een grote tuin met veel fruitbomen. Hij ging dan ook nog wel op bezoek bij Opoe.

De "Pullesen" waren mensen van weinig woorden die hielden van hard werken en stevig aanpakken. Het was een typisch gezin uit de opkomende middenstandsklasse. Ze begonnen vaak met niks, gingen wat schulden aan en starten hun eigen bedrijf. Dat deed Bart Pulles ook. In Vlijmen begon hij een bakkerij met winkel, waar ook kruidenierswaren werden verkocht. Rechts zie je een paar foto's van die winkel. Op de bovenste foto staat Bart's tweede vrouw met drie van Bart's dochters. In die tijd werkte het hele gezin mee in het bedrijf van de ouders.

De meeste zoons van Bart zijn later ook zelf bakkerijen begonnen in verschillende plaatsen in Noord-Brabant.

Herinneringen aan Opa Bart

Kleindochter Riet van Buul v.d. Weijenberg heeft, ter gelegenheid van de tweede Pullesreünie op 6 oktober 1985 in Vlijmen, een aantal herinneringen aan "opa Bart" bij elkaar gebracht in een klein boekje gebundeld. Deze herinneringen zijn door verschillende kinderen en kleinkinderen verteld. Een kopie van dit bundeltje vind je hier.

Kinderen en kleinkinderen