Francine Pulles - Bergmans (1923 - 2009)
Volledige naam Francina Lamberta Maria BERGMANS
Roepnaam Francine, ook wel Fran
Geboortedatum 21 november 1923 in Waalwijk
Overleden 5 juni 2009 in Tilburg
Ouders Piet Bergmans en Marie van Helvoirt
Partner Bertie Pulles

Levensloop

Image Unavailable
Een dagje uit naar Volendam
Francine met haar ouders Piet Bergmans en Marie van Helvoirt

Francine werd op 21 november 1923 geboren in Waalwijk. Ze bleef enig kind en vond dat niet leuk. Zij trok daarom ook veel op met haar neven en nichten van vooral moeder’s kant. Haar ouders stuurden haar na de lagere school naar een franstalig meisjesinternaat in Hoogstraten, België. Op de foto hieronder zie je Francine in school¬uniform naast haar moeder. Haar vader zit midden op de foto. De foto is gemaakt tijdens een ouderdag op de kostschool in Hoogstraten. Het internaat werd beheerd door nonnen, die allemaal op zijn Frans met Soeur moesten worden aangesproken. Het was een vrij streng internaat waar de kinderen bijna altijd Frans met elkaar moesten praten. Als er een Nederlands woordje viel werd dat door de nonnen gestraft. De Franse taal was in die tijd nog de taal van de hogere klassen, zeker in Zuid-Nederland en in België. Francine heeft er uitstekend Frans leren spreken.

Francine was de schoolvriendin van een van Bertie's zussen Jeanny. Francine kwam graag bij de familie Pulles. In dat grote gezin leek altijd alles te kunnen. Er werd veel muziek gemaakt en Francine speelde vaak met Jeanny quatre mains op de piano. Francine vond in dat grote gezin de activiteit en de gezelligheid die zij thuis miste. Als vriendin van één van de zussen Pulles werd ze ook in dat grote gezin mee ingeschakeld.

Na haar schoolopleiding ging ze werken op het postkantoor in Waalwijk. Zij werkte daar ook toen op 10 februari 1945 een verdwaalde V1 van de Duitsers het postkantoor verwoestte. Toen ze in 1947 trouwde met Bertie, moest ze ontslag nemen. In die tijd werd een vrouw nog ontslagen als ze trouwde om voor het huishouden van haar man te zorgen. Ze heeft nog vele jarenlang met de toenmalige collega’s contact gehouden.

Na haar trouwen woonde Francine en Bertie eerst een paar jaren bij haar ouders op de bovenverdieping en daarna aan de overkant van de straat. Daar werden tussen 1948 en 1955 hun eerste vijf kinderen geboren.

Toen het gezin in 1960 naar de bakkerij verhuisde, nam ze de verantwoordelijkheid voor de winkel op zich. Het huishouden werd overgenomen door een van de zussen van Bertie (Henny) die ook in huis kwam wonen met haar zoontje Hans. En, na zo’n zes jaar, kwamen er nog een zesde en een zevende kind. Het was een groot, oud en hier en daar slecht onderhouden huis. In de winter bevroor regelmatig de waterleiding, wat bij het inzetten van de dooi tot lekkages in de woonkamer leidde.

In 1975 werd de bakkerij gesloten en verhuisde Francine en Bertie met de nog thuiswonende kinderen naar een rijtjeshuis in “Antoniusparochie”, een wijk in Waalwijk aan de ander kant van de vroegere spoorlijn. Zij werd als vrijwilligster actief in de Zonnebloem en is uiteindelijk een aantal jaren secretaris van de afdeling Waalwijk geweest. Zij ging ook steeds mee met de jaarlijkse boottocht van de Zonnebloem, waarvoor Bertie dan de slaatjes bij de lunch maakte.

Kinderen en kleinkinderen