11 Janske Pulles - Heesbeen (1898 - 1942)
Image Unavailable
Volledige naam Johanna Heesbeen
Roepnaam Janske
Beroep Huisvrouw en winkelier
Geboortedatum 15 maart 1898 in Vlijmen
Overleden 14 december 1942 in Waalwijk
Ouders dochter van Adrianus Heesbeen en Petronella Kuys
Partner(s) Tinus PULLES

Levensloop

Image Unavailable
Janske Heesbeen in communiejurk

Janske Heesbeen was de op één na jongste dochter van Adrianus Heesbeen en Petronella Kuys. Hiernaast zie je het gezin Heesbeen in het begin van de twintigste eeuw. Janske is het meisje vooraan tussen haar jongste zusje Nellie en haar moeder. Haar moeder draagt een Brabantse klederdracht uit die tijd, met een mooie kanten muts. De foto is gemaakt op de zilveren bruiloft van Adrianus en Petronella. Jan Heesbeen is de man in gala-uniform achteraan links op de foto.

Er gaat nog een mooi verhaal over hoe Janske haar man Tinus is tegengekomen. Zij heeft aan haar jongste zoon Harry eens verteld dat zij op een avond met zijn vieren uitgingen: Janske met haar vriendje en Tinus met zijn vriendinnetje. Haar vriendje en Tinus waren vrienden. Zij hebben toen voor de grap van partner geruild en daarna is het zo gebleven. De familie Heesbeen was wat welvarender dan de familie Pulles en Janske’s moeder heeft nog een keer aan Tinus een pak gegeven, omdat hij er zo sjofel bijliep.

In 1920 trouwde Janske met de bakkersknecht Tinus. Het werd geen grootse bruiloft. Een van Janske’s zussen was ernstig ziek en daarom had niemand zin in een uitbundig feest. Daarom werd er ook geen mooie witte bruidsjurk aangeschaft, maar trouwde Janske in haar communiejurk.

Toen Janske als kersverse huisvrouw voor de eerste keer voor haar man moest koken was ze te verlegen om de voorbijrijdende groenteman aan te houden. Die dag bestond het menu dan ook uit aardappelen, vlees en gestoofde pruimen die ze van thuis meegekregen had!

Kinderen en kleinkinderen: