1 Een nieuwe pagina aanmaken

Je wilt voor jezelf of voor iemand anders een pagina aanmaken op deze site. Dit is hoe je dat moet doen:

  • Zoek allereerst op of er al een pagina voor deze persoon bestaat. Het handigst gaat dat via het menu Overzichten, boven aan elke pagina. Die overzichten zijn een stamboom, waar je jezelf zou moeten vinden, als de pagina al bestaat.
  • Als er nog geen pagina voor jou is, kan die worden aangemaakt.

Een nieuwe persoonspagina toevoegen

NieuwePaginaMaken.JPG

Het eenvoudigst gaat dit door een naam in te tikken in het vakje bij "Nieuwe pagina" in de menubalk rechts op elke pagina. Iedere naam moet beginnen met het getal dat aangeeft het hoeveelste kind deze persoon is van zijn vader/moeder. Dat zorgt ervoor dat de kinderen netjes in volgorde in de lijstjes komen staan. Als er méér dan negen kinderen zijn, de oudste met "01", de tweede met "02" etc beginnen.

Het voorbeeld hiernaast is voor Dennis van Dun

Als je op "nieuwe pagina" klikt wordt de pagina in concept aangemaakt met een standaard invulling. Je kunt dan eerst een aantal dingen invullen, voordat de pagina echt wordt gemaakt en in de site zichtbaar wordt.

Naam en andere gegevens invullen

PaginaInvullen.JPG

Het voorbeeld hier rechts laat de conceptpagina voor Dennis van Dun zien. Hierin kun je een aantal dingen aanpassen:

De foto

De standaard foto (een plaatje met een tekst dat er is nog geen foto is) is in feite een link naar een bestand op internet. Je kunt die vervangen door een link naar een foto van jezelf, bijvoorbeeld de profiel-foto op je Facebook of ander account. Elke foto die op internet beschikbaar is kan hiervoor worden gebruikt.

Je kunt in de meeste browsers de locatie van een foto vinden door met de rechtermuisknop op de foto te klikken en vervolgens de locatie van het plaatje te kopiëren naar je plakbord. Vervolgens vervang je de bluawe tekst in het plaatje hiernaast door de link op je plakbord.

De foto is opgenomen in een zogenaamde "code snippet", een stukje programma waarmee plaatjes wat mooier op de site worden gezet.

De gegevens in de tabel

Naast de foto staat een tabel met een aantal gegevens. De tabel bestaat uit regels, waarbij iedere regel een aantal cellen kan bevatten. De cellen worden van elkaar gescheiden door de tekenreeks "||". Voor en na iedere tekst in een cel moet een spatie staan. Zie ook http://www.wikidot.com/doc:wiki-syntax#toc35.

Andere zaken

Je kunt een korte beschrijving van jezelf opnemen in de conceptpagina onder het kopje levensloop. Verwijder dan ook het stukje tekst dat met ">" begin.

Je kunt hier ook de titel van de pagina aanpassen. Ik heb steeds de naam ingevoerd zoals men die zelf gebruikte. Bovendien heb ik het geboortejaar (en als relevant het sterfjaar) tussen haakjes toegevoegd.

OuderInstellen.JPG

Klik op de "Opslaan" knop als je klaar bent. Pas dan wordt de pagina echt aangemaakt en zal voor iedereen zichtbaar zijn.

Je kunt de tekst in iedere cel aanpassen en een hele regel toevoegen of verwijderen.

De vader of moeder instellen

De pagina moet echt zijn aangemaakt voordat je je ouderpagina kan instellen. Zorg er dus voor dat je op "opslaan" hebt geklikt in de vorige stap.

Klik nu op "Opties" onder aan de pagina. Er komt een extra regel met mogelijke acties tevoorschijn. Zie het plaatje hiernaast.

Vervolgens klik je op "Ouder". In het vakje vul je de naam in van de pagina van de vader (of de moeder). Het kan wat lastig zijn de naam van die pagina te vinden. Het is de tekst die achter de "/" in het adres van de pagina die je zoekt. Even opzoeken in de adresbalk van je browser en opschrijven dus. In het geval van Dennis van Dun is dat zijn vader Jan. Jan's paginanaam is "2-jan-van-dun". Wikidot geeft je een lijstje van mogelijkheden zodra je enkele tekens hebt ingevoerd.

Nadat je deze ouderpagina hebt ingevuld, klik je op "opslaan" direct daaronder. De pagina die je hebt aangemaakt verschijnt, met bovenaan een reeks "broodkruimeltjes" die je plaats in de familiestamboom aangeven. Je pagina komt nu ook automatisch in het lijstje kinderen en kleinkinderen voor, waar dat relevant is. ALs je die regel met broodkruimels ziet is het gelukt en ben je klaar.

Klaar.JPG

Je kunt ook voor andere familieleden een pagina aanmaken. Dat gaat op precies dezelfde manier. Wel eerst goed controleren of die pagina niet al bestaat.