2: November 2011
Image Unavailable
Janus d'n Duim

Janus d'n Duim

Al google'nd kom je soms leuke dingen tegen. Zo werd volgens J van den Boogaert de grootvader van Janske Pulles-Heesbeen Janus den Duim genoemd. Het gaat dan om Adrianus Heesbeen (1855-1935).

Janus' oudste zoon Jan Heesbeen, broer van Janske heeft zijn herinneringen aan zijn vader in 1943 opgeschreven, zo'n acht jaar na Janus' dood. Dat verhaal is in een uitgetypte versie in 1971 binnen de familie verspreid. Tinus Pulles is begonnen dit verhaal ook via deze website beschikbaar te maken. Op de pagina van Adrianus Heesbeen vind je een link naar dat verhaal. Op dit moment is het verhaal pas gedeeltelijk opgenomen.

Het verhaal van Jan Heesbeen over zijn vader geeft een erg mooi en interessant beeld in hoe in het eind van de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw het leven in een Brabants dorp verliep. Op een aantal punten kun je via internet ook de gebeurtenissen in historisch verband plaatsen. Daarbij gaat het om zaken als de watersnoodramp van Nieuwkuijk en Vlijmen in 1880 en het bestaan van het inmiddels gesloopte halvezolenlijntje met onder andere een station in Vlijmen.

Ik heb geen e-mail of andere adressen van de Heesbeentak, die overigens nog maar beperkt is ingevoerd hier. Ik weet dus ook niet of er nog ergens "copyrights" op de tekst van Jan Heesbeen rusten. De uitgave van de verhalen van Jan Heesbeen door uitgeverij Merlijn in Den Bosch (1974) vermeldt dat de rechten liggen bij de "Erven Jan Heesbeen". Ik kom graag in contact met die "erven", maar heb geen idee wie dat zijn. Als je daar informatie over hebt hoor ik het graag.

Jan Heesbeen heeft ook een verhaal over zijn grootvader Nordje Heesbeen geschreven. Ik neem mij voor ook dat verhaal over te typen en via deze website beschikbaar te maken. Dat zal nog wel even duren overigens. Als iemand al een elektronische versie heeft en ik die op deze site mag gebruiken, hoor ik dat ook graag.

Bijnamen

Nergens in het verhaal van Jan Heesbeen wordt zijn vader als "D'n Duim" aangeduid. In de Brabantse dorpen waren bijnamen echter erg gebruikelijk, dus ik ga er vanuit dat deze bijnaam wel werd gebruikt. In de tot nu toe gevonden informatie over onze voorvaders en -moeders heb ik nog niet veel informatie over zulke bijnamen gevonden. Ze zijn er echter ongetwijfeld.

Het lijkt mij leuk om informatie over bijnamen ook aan deze wiki toe te voegen. Dus ik vraag iedereen die zulke bijnamen voor familieleden kent die informatie aan de betreffende pagina toe te voegen of, als je niet weet hoe, via een e-mail aan mij te melden. Dan voeg ik het toe.

De geschiedenis van Brood- Beschuit en Banketbakkerij Pulles-Heesbeen

Ik ben enkele weken geleden ook begonnen om de geschiedenis van de bakkerij op te nemen. Je vindt dat hier. Er is hier nog niet zoveel beschikbaar. De verhalen van Harry Pulles kunnen daar veel informatie voor leveren. Maar veel van onze neven en nichten zullen ook eigen herinneringen hebben. die neem ik graag op.

Ook zoek ik oude foto's van de bakkerij, de automatiek en de winkel. Wie zulke oude foto's digitaal beschikbaar heeft, nodig ik uit ze naar mij op te sturen, liefst met een korte beschrijving van waar en wanneer de foto precies is gemaakt en wie er op staan.

Bijdragen gezocht

Inmiddels ids een aantal familieleden lid van deze website en een aantal van hen heeft ook al gegevens aangepast. Op de reunie in oktober in Kaatsheuvel was veel enthousiasme over deze "wiki". Ik hoop dat in de lange winteravonden dit jaar ook andere familieleden informatie en verhalen kunnen toevoegen.

Wanneer je een verhaal over een familielid hebt hoor ik dat graag. Ik denk dat veel familieleden zulke verhalen graag zullen lezen. Als je over zulke verhalen beschikt, liefst uitgetikt in een elektronische vorm en als je dat verhaal met je familieleden wilt delen, kan ik ze aan de betreffende pagina op deze wiki toevoegen. Graag krijg ik dan een e-mail met dat verhaal en zal ik het op de site opnemen.
Het hoeft natuurlijk niet zo uitgebreid te zijn als de verhalen van Jan Heesbeen. Ook korte anekdotes kunnen leuk en interessant zijn. Ook de vorm is niet erg belangrijk. Het gaat om de verhalen.

Als je het leuk vindt om de familiegeschiedenis te kennen en deze verhalen te lezen, is het ook belangrijk dat je zelf de geschiedins van de familie helpt beschrijven. Deze "wiki" biedt de mogelijkheid dat te doen. Als je lid bent (zie de pagina Lid Worden) kun je alle pagina's op deze website mee helpen aanvullen en verbeteren. Je kunt ook vragen stellen en beantwoorden en zo helpen om het familieverhaal volledig te maken.

Ook oude foto's zijn van harte welkom. Als ik daa digitale kopie├źn van heb, kan ik ze aan de verhalen toevoegen (zie hierboven hoe).

Tinus Pulles, 6 november 2011